Meta Business Suite: dit vinden wij de handigste tools
Studio voor Makers, een superhandige tool van Meta om berichten op Facebook en Instagram te maken en te plannen, stopt binnenkort. Het wordt vervangen door...
Social media is een hele mooie manier om meer bezoekers naar je website te halen. We geven je graag een aantal handvatten om over na te denken bij het plaatsen van berichten op bijvoorbeeld Facebook, Instagram en LinkedIn!
Tijdens het plannen van je berichten kun je nadenken over een aantal dingen: welke boodschap wil je overbengen? Naar wie wil je de boodschap overbrengen? Wat wil je bereiken met je bericht?
Een goede social mediapost begint met een goed onderwerp. Waar wil je over schrijven? Een goede basis om te gebruiken is een contentkalender. Hier vind je allerlei uiteenlopende onderwerpen die je kunt gebruiken als basis voor je social mediabericht. Gebruik onderwerpen die goed aansluiten op je core business, maar probeer ook eens om creatief te zijn met andere onderwerpen. Probeer echter altijd de link te leggen met je bedrijf.
Denk goed na over welke kanalen je wilt inzetten om je boodschap over te brengen. Misschien heb je een blogmodule of nieuwsmodule op je website. Dan kun je ervoor kiezen om daarin een artikel te schrijven. Vervolgens deel je dat artikel dan op social media, zoals Facebook, Twitter of LinkedIn. Instagram is niet zo geschikt voor links naar je website, maar je kunt wel de URL van je bericht in je profiel te zetten of gebruik maken van de link sticker in Instagram stories.
Bedenk wat je wilt bereiken met je social media post. Er is een aantal tips voor tekst dat je per kanaal kunt inzetten. Op Facebook volstaat vaak een korte tekst over je boodschap, terwijl het op LinkedIn gebruikelijk is om iets meer uit te wijden over je onderwerp. Op Instagram kun je veel (relevante) hashtags gebruiken. Wil je meer interactie creëren in je posts? Stel dan een vraag aan je volgers of start een discussie.
We raden je aan om altijd een vermelding van je website in je social media post te verwerken. Heb je een blogbericht geschreven? Dan hoef je geen afbeelding te uploaden; Facebook en LinkedIn halen automatisch de afbeelding van je post naar voren. De volledige afbeelding wordt vervolgens aanklikbaar op social media. Heb je geen blogbericht maar wil je wel een vermelding naar je website? Upload dan gewoon een afbeelding en voeg de URL toe. Let op: een te lange URL wordt vaak ingekort of vervangen door een shortcut. Zorg dus dat je een zelf een krachtige, korte URL voor je artikel maakt.
Heb je veel mensen bereikt met je social mediapost? Denk er dan eens aan om je bericht te promoten! Je hebt zelf controle over het budget en de doelgroep.
Bekijk de resultaten van je social mediaposts. Je kunt Google Analytics gebruiken om websitebezoeken via social media te analyseren en je vindt individuele statistieken op LinkedIn en Facebook. Zo kom je erachter welke onderwerpen, teksten en typen beeldmateriaal het beste voor jou werken.