Terug naar Blog
Metadata: dit is wat je moet weten voor je SEO
  • 182
08
jun

Metadata: dit is wat je moet weten voor je SEO

Metadata: wat is het en wat kun je ermee? We gebruiken metadata, zoals een meta-titel, meta-omschrijving en meta-URL om je online vindbaarheid te verbeteren. Lees alles over hoe metadata inzet voor SEO en hoe je het kunt aanpassen in het NCCMS van jouw website. 

Lees verder
Online Marketing

Wat zijn metadata?

Meta-data betekent eigenlijk letterlijk 'data over data'. Wanneer we bij webdesign spreken over meta-data, hebben we het over de gegevens van een webpagina. Je kunt meta-data van een webpagina onderverdelen in 3 soorten: de meta-titel, meta-omschrijving en de meta-URL. Deze gegevens worden niet op de pagina zelf weergegeven, maar staan in de code van de webpagina. Je kunt zelf de meta-data van de pagina's beheren. 

Waarom zijn metadata belangrijk?

Meta-data verschijnen wanneer jouw pagina in de gratis zoekresultaten van Google worden weergegeven. Je vertelt een zoeker iets over je pagina en probeert hem daarmee te overtuigen om op jouw pagina te klikken. Eigenlijk moet je het zien als een tegenhanger van een advertentie; het is de 'advertentietekst' van jouw organische zoekresultaten. Ook helpen ze met de vindbaarheid van de pagina's. Daarom optimaliseren we de meta-data altijd wanneer we SEO uitvoeren.

Hoe pas je de metadata van je pagina aan?

Als je bent ingelogd, vind je in beheerpaneel boven iedere pagina het tag-icoontje. Wanneer je deze aanklikt, kun je binnen een mum van tijd alle meta's aanpassen. Je ziet direct een voorbeeld van hoe de pagina in Google wordt vermeld. 

Een voorbeeld van een vermelding in de gratis zoekresultaten:

Meta-URL

Als eerste wordt je meta-URL weergegeven. Dit is de naam die je aan de pagina geeft. In ons voorbeeld wordt de hoofdpagina vermeld, maar het kan iedere pagina van je website zijn. Het is altijd jouw domeinnaam, eventueel in combinatie met een paginanaam erachter. 

Handige tips voor je meta-URL:

  • Verwerk de belangrijkste zoekterm in de meta-URL. Voorbeeld: Eén van onze pagina's gaat over webdesign in groningen. Dan kun je hem bijvoorbeeld www.nc-websites.nl/webdesign-groningen noemen. Doe van tevoren een zoekwoordenonderzoek om te bepalen welke zoekterm het meeste zoekvolume heeft.
  • Gebruik een verbindingsstreepje (-) voor een spatie. Google leest verbindingsstreepjes als spaties en daarom zal /webdesign-groningen beter werken dan bijvoorbeeld /webdesigngroningen.
  • Maak de URL niet te lang. Wees kort en bondig, Google rekent je pagina af op een te lange URL. Kijk daarom goed naar de URL van een nieuwe pagina; wanneer je nieuwe pagina of blogbericht een lange titel heeft, geeft ons CMS je pagina automatisch de bijpassende URL.

Meta-titel

Je meta-titel wordt als tweede getoond. De titel is altijd een combinatie van de titel van de pagina en de titel van jouw website. Titels zijn gebonden aan een maximum aantal pixels en dat aantal is ook nog eens afhankelijk van het apparaat; op je mobiele telefoon geeft Google minder pixels weer dan op een desktop. Als de titel te lang is, wordt de titel afgebroken. Hoeveel tekens je maximaal kunt gebruiken, is dus niet precies te zeggen. In ons CMS is een handige editor ingebouwd die aangeeft hoeveel tekens je ongeveer kunt gebruiken. 

Handige tips voor je meta-titel:

  • Zet de belangrijkste zoekwoorden aan het begin. Zo zorg je dat je zoektermen altijd zichtbaar zijn, onafhankelijk van het apparaat waarop de pagina wordt bekeken en waar de titel wordt afgebroken.

Meta-omschrijving

Voor de meta-omschrijving geldt eigenlijk hetzelfde als voor de meta-titel. Er is een maximum aantal tekens dat wordt weergegeven, afhankelijk van het soort en type apparaat waarop de Google-pagina wordt bekeken. 

Handige tips voor je meta-omschrijving:

  • Zet de belangrijkste zoekwoorden aan het begin. Zo zorg je dat je zoektermen altijd zichtbaar zijn, onafhankelijk van het apparaat waarop de pagina wordt bekeken en waar de omschrijving wordt afgebroken.
  • Je meta-omschrijving geeft je de kans om een zoeker ervan te overtuigen om jouw pagina te bezoeken. Zo kun je de bezoeker bijvoorbeeld nieuwsgierig maken of gebruik een duidelijke call-to-action. 

Randi Doddema

Online marketeer

MEER WETEN?