Terug naar Blog
Google Analytics: de Basics
  • 206
11
nov

Google Analytics: de Basics

Als webbouwer met oog voor online marketing zijn we altijd graag met websitedata bezig. Meten is namelijk weten! We laten je weten welke data wij het meest interessant vinden en waar je die gegevens kunt verzamelen.

Lees verder
Online Marketing

Meten is weten!

Door Google Analytics te gebruiken, verzamel je belangrijke data over je websitebezoeken. Op basis van de inzichten die je hieruit kunt trekken, kun je beslissingen over je website en je acquisitiekanalen maken.

De belangrijkste onderdelen van Google Analytics

Google Analytics bestaat uit vier onderdelen:

  • Doelgroep: wie zijn je bezoekers?
  • Acquisitie: hoe bereiken bezoekers je website?
  • Gedrag: hoe gedragen bezoekers zich op je website?
  • Doelen: welke conversies worden behaald?

Doelgroep

In de categorie ‘doelgroep’ vind je handige informatie over je bezoekers: hoeveel bezoekers hebben mijn website bezocht? Wat is de verhouding man/vrouw? Waar komen mijn bezoekers vandaan (geografisch)? Op welk apparaat bekijken mijn bezoekers de website?

Onze tip: kijk goed naar de verhouding van bezoekers op mobiel, desktop en tablet. Zo weet je of je meer aandacht moet besteden aan de mobiele gebruikerservaring van je website!

Ook interessant: De online marketingcampagnes van rijschool 1-2 Drive en 1-2 Ride

Bekijk deze case

Acquisitie

Je probeert op allerlei manieren bezoekers naar je website te trekken: via social media, advertenties, organisch en meer. Dan wil je natuurlijk graag weten hoe die verschillende kanalen het doen. Dit vind je in de categorie ‘acquisitie’. Je ziet hier hoeveel bezoekers ieder kanaal trekt, wat de bezoekerskwaliteit is en hoeveel en welke conversies het verkeer heeft opgeleverd.

Gedrag

‘Gedrag’ vertelt je meer over hoe je bezoekers zich gedragen op je website. Zo kun je meer gedetailleerde informatie vinden over de gemiddelde tijd op de pagina en het bouncepercentage. Een ‘bounce’ komt voor wanneer je bezoeker maar één pagina bekijkt en je website vervolgens verlaat. Het bouncepercentage geeft aan in hoeveel gevallen zo’n bounce voorkomt. Natuurlijk wil je graag dat dit percentage zo laag mogelijk is.

Lees ook onze interessante case over de online marketing van Goedkope Grafstenen

Bekijk deze case

Conversies

Iedere website heeft een doel: of dit nu het verkopen van producten in je webshop, het genereren van leads of het creëren van offerteaanvragen is, je wilt graag weten of je je doelen bereikt. Dit vind je in de categorie ‘conversies’. Je kunt zelf doelen instellen. Wanneer je een NC-website hebt, zorgen we dat alle doelen voor je zijn ingevuld.

Onze tip: Denk goed na over welke doelen je wilt meten. Je kunt ervoor kiezen om alleen je keiharde conversies te tracken, maar wij adviseren je altijd om zoveel mogelijk te meten. Denk bijvoorbeeld aan: een contact- of offerteformulier, een gedownloade brochure/whitepaper of een lang bezoek aan een specifieke pagina.

Dennis Vlap

Online marketeer

MEER WETEN?