Support & Kennisbank > Aanleveren van materialen > Teksten aanleveren voor je website

Teksten aanleveren voor je website

Ga je zelf je teksten schrijven voor je website? Lees hier waar je aan moet denken!

Je webteksten zijn zo ontzettend belangrijk voor het succes van je website! Een goede tekst is makkelijk leesbaar, beantwoordt potentiële vragen en pakt meteen de aandacht van je bezoekers.

Download onze template voor het aanleveren van je teksten:

Hoe pak je het aan?

  1. Maak een kladversie: schrijf alles op wat je per pagina wilt vertellen
  2. Check of alle informatie echt belangrijk is; bewaar wat nodig en nuttig is.
  3. Verdeel je tekst in alinea's en voeg kopteksten toe.
  4. Controleer je teksten.
  5. Laat iemand anders je tekst doorlezen, het liefst iemand uit je doelgroep.

Algemene tips

Het doel van je tekst ligt in één lijn met het doel van je website. Pak je sitemap erbij om te bepalen voor welke pagina's je teksten nodig hebt. Houd in ieder geval rekening met de volgende onderdelen:

  • Welke aanspreekvorm ga je gebruiken (jij/u)? Kies er één en wees hierin consistent.
  • Wie is je doelgroep? Zorg dat jouw doelgroep je teksten begrijpt en dat het ze aanspreekt. Jij bent misschien expert in jouw vak, maar is jouw klant dat ook?
  • Welke vragen kunnen je bezoekers hebben? Probeer zoveel mogelijk vragen met je teksten alvast te beantwoorden. 
  • Bedenk welke woorden centraal staan en gebruik die woorden doorlopend. Bijvoorbeeld: werk je voor klanten of opdrachtgevers? Cliënten of patiënten? Kies een vorm en wees hierin consistent.
  • Zorg voor een prettige leesbaarheid. Gebruik dus alinea's, kopteksten (H2, H3), opsommingen, witruimtes en maak belangrijke woorden of zinnen vetgedrukt. Dit maakt je tekst scanbaar en verhoogt de kans dat je bezoeker de tekst leest.

Hieronder lees je per pagina waar je rekening mee kunt houden.

Homepagina

Het doel van je hoofdpagina is het geven van een introductie van je bedrijf, onderneming, stichting, vereniging of andere organisatie. Eigenlijk wil je dat je doelgroep in één oogopslag kan zien waar jouw organisatie voor staat, waar het goed in is en waarom jouw doelgroep voor jou moet kiezen. 

Over ons

Vertel iets over het ontstaan van je organisatie. Je hebt op deze pagina alle ruimte om wat persoonlijker te worden dan de rest van je website, dus maak hier ook gebruik van. Ook al ben je zzp'er of heb je een klein bedrijf, wees eerlijk op je over ons-pagina. Je hoeft het niet mooier te laten lijken dan het is; kleine bedrijven hebben juist veel voordelen, zoals flexibiliteit. Maak er een mooi, lopend verhaal van. Inspiratieloos? Bekijk dan over ons-pagina's van andere bedrijven. Dit geeft je vast een duw in de goede richting!

Contact

Tekst op de contactpagina wordt vaak achterwege gelaten, maar schrijf hier ook zeker een tekstje voor! Je contactpagina is een sleutel tot contact met je (potentiële) klant en iedereen die je met je tekst het laatste zetje kunt geven, is een winst. Schrijf een korte tekst en laat weten dat je je bezoekers graag helpt met hun vragen. 


Geschreven door Jan-Johan ten Have
Laatst aangepast op