Hoe maak je goede foto's voor je website?
Ga je zelf de foto's voor je website (laten) maken en aanleveren? Dan vind je hier een aantal tips voor een geslaagde fotoshoot!
De basics
Je nieuwe website moet natuurlijk kwaliteit uitstralen. Zorg daarom voor een goede camera (liever geen mobiele telefoon) en maak foto's altijd met een rechte horizon.
Producten, diensten, scènes en personen
Bedenk wat je wilt fotograferen. Pak je sitemap erbij en bedenk per pagina wat je wilt uitstralen en welke foto's je aan je klanten wilt laten zien. Denk aan je producten of diensten, maar zet bijvoorbeeld ook iets in scène, zoals een verkoopgesprek of een service-afspraak.
Beeldverhouding
Foto's op je website kunnen voor verschillende doeleinden worden ingezet. Zo kunnen we je foto's bijvoorbeeld gebruiken voor een header, als productfoto's in je webshop, in foto-albums of gewoon in de content. Die doeleinden hebben verschillende beeldverhoudingen. Zo is een header vaak breed en laag en een productfoto in een webshop meestal vierkant. Dit betekent dat we vaak moeten snijden in foto's. Hier kun je rekening mee houden tijdens het fotograferen.
Voorbeeld van de beeldverhouding van een headerfoto
Voorbeelden van verschillende beeldverhoudingen
Je foto's aanleveren
Wanneer je je foto's aanlevert in ons Track & Trace-systeem, kun je hoogste kwaliteit gebruiken. Als het niet lukt om de foto's in het grootste formaat te uploaden, vragen we je om het bijvoorbeeld via WeTransfer op te sturen. Je ontvangt dan een link, die je kunt plakken in je Track & Trace!