Meta Business Suite: dit vinden wij de handigste tools
Studio voor Makers, een superhandige tool van Meta om berichten op Facebook en Instagram te maken en te plannen, stopt binnenkort. Het wordt vervangen door...
Bedient jouw onderneming een zakelijke markt? Dan is LinkedIn echt iets voor jou! Je houdt je (zakelijke) relaties op de hoogte van nieuws, ontwikkelingen en andere interessante content rondom jouw onderneming. We geven je 8 tips om LinkedIn optimaal in te zetten.
LinkedIn lijkt wat betreft functionaliteiten veel op Facebook. Daarom zijn veel take-aways van onze 10 tips voor Facebook deels over te nemen voor LinkedIn. Toch is er een aantal verschillen die ervoor zorgen dat je het kanaal anders wilt aanpakken.
Voordat je berichten gaat plaatsen, moet je weten voor wie je dat doet. Wie leest jouw updates, waarom en wat vinden ze interessant? Aan de hand daarvan kun je je strategie gaan bepalen.
Waar wil je over gaan schrijven? Kun je je updates in categorieën indelen? Maak een planning waarmee je je updates van tevoren uitdenkt; zo heb je altijd een update klaarstaan en hoef je niet last-minute nieuwe content te bedenken.
Net als bij Facebook is er ook bij LinkedIn een onderscheid tussen een persoonlijk profiel en een bedrijfspagina. Wanneer je een onderneming hebt, raden we je altijd aan om een bedrijfspagina aan te maken en deze te optimaliseren; zorg voor het juiste logo, een pakkende omslagfoto en een SEO-vriendelijke omschrijving (Ja, ook je LinkedIn-omschrijving telt mee in je vindbaarheid!).
Goede tekst is megabelangrijk, zeker bij LinkedIn. Maar om je bericht op te laten vallen in de stroom van updates, is het zeker niet onverstandig om pakkend beeldmateriaal te gebruiken. Onze ervaring leert dat afbeeldingen en video's het erg goed doen.
In tegenstelling tot Facebook, waar kort en bondig de toverwoorden zijn, mag je op LinkedIn best wat dieper op de materie ingaan. Je doelgroep is namelijk ontzettend geïnteresseerd in wat je doet en waar je onderneming zich mee bezig houdt. Wees natuurlijk wel voorzichtig met jargon.
Heb je er wel eens aan gedacht om te adverteren op LinkedIn? Met LinkedIn Ads kun je ontzettend gericht targeten! Je kunt je doelgroep zo groot of specifiek maken als je wilt; segmenteer op basis van bedrijfgrootte, bedrijfstak, functie(titel), leeftijd, connecties en nog veel meer. Zo vergroot je de kans op conversies aanzienlijk!
Post regelmatig, maar ook zeker niet te vaak. Je wilt genoeg updates plaatsen om je volgers te blijven prikkelen, maar niet zo vaak dat het irritant wordt. Als je iedere dag een update plaatst, moet je je misschien gaan afvragen of de content altijd relevant is. 1 à 2 keer per week een goed artikel plaatsen levert je waarschijnlijk meer op!
De algoritmes van LinkedIn werken zo, dat wanneer een connectie van jou een bericht interessant vindt, het bericht op jouw tijdlijn terecht kan komen. Hoe meer interacties (duimpjes, commentaar, delen) je update krijgt, hoe groter het bereik van je bericht wordt. Zorg daarom niet alleen voor interessante content, maar bedenk welke call-to-actions je kunt gebruiken om meer interactie te creëren.