Terug naar Blog
‘Als je het online spelletje eenmaal doorhebt, is het hartstikke leuk’
  • 601
17
nov

‘Als je het online spelletje eenmaal doorhebt, is het hartstikke leuk’

Al meer dan tien jaar is goedkopeschuur.nl zeer succesvol in online business: de verkoop van houten schuren, tuinhuisjes, garages en overkappingen via internet. Ondernemer Rieks Rendering bewijst dat je ook via internet structureel succesvol kunt ondernemen. “Online en toch dichtbij onze klanten. We houden de bedrijfskosten laag, maar investeren wel veel in een goede website, vindbaarheid via zoekmachines en online marketing.”

Lees verder
Case

Rieks Rendering, de ondernemer achter goedkopeschuur.nl

Een fysieke winkel of showterrein heeft zijn bedrijf niet. Sinds de oprichting in 2010 werkt Goedkope Schuur louter online, via de website www.goedkopeschuur.nl. “We leveren een luxe product voor een zeer aantrekkelijke prijs, onze klanten komen uit heel Nederland en België”, vertelt oprichter en eigenaar Rieks Rendering.

Niche

Het idee om houten tuinhuisjes, paardenstallen, garages, schuurtjes en overkappingen online te gaan verkopen was ruim tien jaar geleden nog helemaal niet zo vanzelfsprekend. Facebook stond nog in de kinderschoenen en ook van andere social media hadden nog weinigen gehoord. Met andere woorden, het idee van Rieks was best een niche. Want hoe breng je zoiets nou aan de man?

Ondernemersbloed

Hij stapte met zijn idee binnen bij NC-websites. “Ik wilde er een succes van maken en wist dat ik daarvoor een partner met kennis van zaken nodig had”, vertelt Rieks. Het was 2010 en de economie was in malaise. Business was bepaald niet booming, maar Rieks liet gelijk zien dat hij ondernemersbloed in zich heeft. Tegen de stroom in ging hij investeren.

Investeren

“Onze filosofie is om de kosten zo laag mogelijk te houden, zodat wij onze producten zeer scherp geprijsd kunnen verkopen. Echter, je moet wel investeren. De klanten komen niet vanzelf naar je online omgeving. We bespaarden op huisvesting, maar investeerden flink, zowel in organische (gratis) vindbaarheid als online adverteren, onder meer via Google, Facebook, Instagram en Pinterest.” 

Belangrijke informatie

“Online zaken doen is echt niet gratis. Maar als je dit spel eenmaal doorhebt, is het hartstikke leuk en interessant. Ik analyseer regelmatig de data en wat ik bijvoorbeeld ontdekte is er elk jaar relatief veel bestellingen uit een andere regio kwamen. Het ene jaar komen er vele uit bijvoorbeeld Noord-Holland, het volgende jaar ligt het zwaartepunt ineens in Brabant. Die informatie vind ik heel belangrijk omdat je via Google en social media heel regionaal gericht je publiek kunt bereiken.”

Succesvol concept

Over de online presentatie en de manier waarop klanten hun houten schuur konden bestellen, heeft Rieks vele uren nagedacht en talloze keren gebrainstormd met NC-websites. Het leidde tot een succesvol concept, al vele honderden klanten bestelden hun eenvoudig te monteren houten bouwwerk bij Goedkope Schuur, zowel standaardmodellen als maatwerk. 

Kansen

“Online biedt ons nog veel meer kansen dan we nu kunnen en willen benutten”, vertelt Rieks. “Sterke groei ligt voor het oprapen, maar we willen in de eerste plaats dichtbij onze klanten blijven staan. Want ook als online bedrijf onderhouden we veel contact met onze klanten voor direct overleg over het product. Dat vind ik van groot belang voor wederzijds vertrouwen. We groeien met beleid en wie weet waar het eindigt. Misschien is Goedkope Schuur op een goede dag wel één van de grootste houtbouwondernemingen van het Noorden.”

Schuur huren

Met ingang van het nieuwe jaar kunnen mensen ook een schuur huren bij Goedkope Schuur. Wederom een niche uit de koker van Rieks. Hij legt uit: “Wij willen dat zo veel mogelijk mensen de schuur die zij wensen kunnen aanschaffen. Echter, de prijzen van bouwmaterialen rijzen momenteel de pan uit. Dat heeft zijn weerslag op verkoopprijzen. Om onze goedkope schuren voor iedereen bereikbaar te houden, is huur voor minimaal vijf jaar nu mogelijk. De klant sluit een huurcontract en betaalt gedurende de looptijd een vast bedrag per maand.” Een mooie volgende stap in doordacht online ondernemerschap.