Terug naar Blog
‘Digitalisering bedrijfsprocessen levert heel veel op’
  • 334
18
nov

‘Digitalisering bedrijfsprocessen levert heel veel op’

Geertsema Staal in Winschoten digitaliseert haar bestelproces. Bedrijven kunnen het staal dat ze nodig hebben simpel bestellen door een technische tekening te uploaden. De klant hoeft zelf niks meer uit te rekenen. Dat levert veel tijdwinst op en maakt de kans op menselijke rekenfouten minimaal. Onder aanvoering van vestigingsdirecteur Gerben Kiel en zijn team werd eerder dit jaar de nieuwe website gelanceerd. Als alles is afgerond, gaat Geertsema Staal zich hiermee via online marketing laten zien aan klanten en prospects. Kiel: “Samen met onze partner NC-websites maakten we een bijzonder leerzame ontdekkingsreis.”

Lees verder
Case

Vestigingsdirecteur Gerben Kiel van Geertsema Staal

Geertsema Staal zet binnenkort de derde stap in de digitalisering van bedrijfsprocessen. Klanten kunnen - simpelweg door hun technische tekening te uploaden - volledig automatisch exact de benodigde hoeveelheid en soorten materialen bestellen, desgewenst inclusief bewerkingen. “Dat levert onze klanten veel op”, vertelt vestigingsdirecteur Gerben Kiel. “Sommige klanten kunnen bijna niet wachten, zij trekken ons aan de mouw met de vraag wanneer we hiermee beginnen.”

Optimalisatie van het bestelproces

Nu is het nog zo dat klanten aan de hand van de technische tekeningen zelf de juiste soorten en hoeveelheden materiaal moeten bestellen. Binnenkort kunnen zij hun technische tekening uploaden, waarna het bestelproces volledig geautomatiseerd verloopt. Om exact te zijn: het gaat om de koppeling van uiteenlopende ERP-netwerken van klanten en Geertsema Staal door middel van API-koppelingen. “Optimalisatie van ons bestelproces  levert onze klanten veel tijdwinst op en verkleint de kans op menselijke rekenfouten tot nihil”, licht Gerben toe. “Ook kunnen wij onze klanten direct een betrouwbaar antwoord geven over bewerkingen en levering uit voorraad.”

Nieuwe website

Zoals gezegd is dit stap drie in de digitalisering van processen. Het traject begon eerder dit jaar met een nieuwe website (www.geertsema-staal.nl), waarop klanten in maximaal vier klikken exact vinden wat ze zoeken en de gewenste materialen snel en eenvoudig kunnen bestellen. “De opzet is uniek, we moesten het allemaal zelf tot in detail bedenken. De specialisten van NC-websites toonden zich sparringpartners waar wij altijd terecht konden met onze ideeën en vragen en die proactief meedachten”, zegt Gerben. 

Concurrentiepositie

Stap twee was invoering van een afgesloten online omgeving voor klanten. Zij kunnen inloggen en hebben dan gelijk inzicht in bijvoorbeeld alle prijsafspraken en hun bestelhistorie. Na de afronding van stap drie is de online omgeving meer dan toekomstbestendig, Geertsema Staal mag zich hiermee zelfs voorloper in de branche noemen. “Hiermee anticiperen wij op de huidige en verwachte vraag uit de markt”, zegt de vestigingsdirecteur. “Ook verstevigt dit onze concurrentiepositie.”

Lees ook: Geertsema Staal: >3.000 producten in één overzichtelijk bestelsysteem

Online marketing

Met deze derde stap is het digitaliseringsproces nog niet ten einde. Stap vier is het laten van de unieke werkwijze en vele voordelen aan de buitenwereld. Door middel van doelgerichte online marketing wil Geertsema Staal zich hiermee laten zien aan klanten en prospects. “We gaan hiermee aan de slag na de geslaagde afronding van stap drie, ik verwacht in de eerste helft van volgend jaar”, zegt Gerben. 

Ontdekkingsreis

NC-websites is het volledige traject de partner van Geertsema Staal. “Dit is een aanzienlijk breder en dieper traject dan het simpelweg bouwen van een website. We zochten een partner en legden bij gesprekken met NC gelijk al onze wensen en verwachtingen op tafel. NC nam de uitdaging aan en samen gingen we een leerzame ontdekkingsreis aan. Wat ik heel sterk vond, was dat de mensen van NC heel goed luisterden, zeer flexibel anticipeerden op uitdagingen en zich een ware sparringpartner toonden die ons ook aanzetten tot nadenken. En misschien wel het belangrijkst: ze wilden het helemaal goed doen en namen daarvoor de tijd die ze nodig hadden. We maken er met elkaar een succes van en daar hou ik van”, zegt Gerben. “Deze ontdekkingsreis is overigens nog niet ten einde. Zo’n traject levert gaandeweg voortschrijdende inzichten op waar wij wat mee willen blijven doen. En dan is het prettig samenwerken met een dynamische partij als NC-websites.”