Zo schrijf je een SEO-vriendelijke tekst
SEO kun je uitbesteden aan een specialist, maar wist je dat je zelf ook een en ander kunt doen om je website beter te laten presteren in Google? Met de volgende tips leg je de basis voor een goed vindbare website!
1. Start met een zoektermenonderzoek
Om goed vindbaar te zijn, moet je weten welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt. Dit lijkt misschien simpel, maar er komt meer bij kijken dan alleen maar gokken wat mensen zoeken. Een zoektermenonderzoek van NC-Websites helpt je inzicht te krijgen in:
- Welke zoekwoorden populair zijn: Hoe vaak wordt er per maand op gezocht?
- Welke zoekwoorden relevant zijn: Past het bij jouw dienst of product?
- De zoekintentie: Is iemand op zoek naar informatie, of wil diegene direct iets kopen of boeken?
- De CPC (kosten per klik): Handig als je wilt adverteren.
Wil je je zoektermenonderzoek uitbesteden aan NC-Websites? Daar helpen we je natuurlijk graag mee!
Vraag een offerte aan Contact opnemen
Zelf aan de slag met een zoektermenonderzoek?
Als digital agency hebben we de kennis en tools in huis om een goed zoektermenonderzoek voor je op te stellen. Wil je toch liever zelf op onderzoek uit, dan kun je deze tips gebruiken als goede basis:
- Stel jezelf in de schoenen van je klant: Waar zou jij op zoeken als je jouw product of dienst nodig hebt?
- Check je concurrenten: Kijk welke zoekwoorden zij gebruiken en hoog scoren in Google.
- Gebruik Google zelf:
- Typ een zoekterm in en kijk welke suggesties Google doet.
- Scroll naar beneden op de zoekpagina en bekijk de gerelateerde zoektermen.
- Lever je je diensten en/of producten lokaal? Wil je gevonden worden in een bepaalde regio? Combineer je product of dienst met de regio, bijvoorbeeld: “dakisolatie Winschoten” of “warmtepomp Groningen”.
2. Verwerk de zoektermen slim in je website
Nu je weet welke zoektermen belangrijk zijn, moet je deze verwerken in je website. Dit kun je doen door ze op strategische plekken te gebruiken:
- In de titels: Zet de belangrijkste zoekterm in de H1 (de titel bovenaan je pagina).
- In tussenkoppen: Gebruik de zoekwoorden in je H2’s en H3’s.
- In de tekst zelf: Laat de zoekwoorden terugkomen in de paragraafteksten. Maak het wel natuurlijk, je schrijft voor mensen, niet alleen voor Google.
- In linkteksten (anchors): Als je naar andere pagina’s binnen je website linkt, gebruik dan beschrijvende teksten zoals “online marketing” in plaats van “klik hier”.
- In de metadata: Gebruik je zoekwoord in de metatitel, meta-omschrijving en (in geval van een aparte landingspagina) URL.
3. Creëer waardevolle en relevante content
Content is een hele belangrijke factor voor goede vindbaarheid. Schrijf blogs, nieuwsartikelen of klantcases waarin je laat zien wat jouw expertise is. Hiermee kun je:
- Meer bezoekers trekken.
- Laten zien dat jij de specialist bent in jouw vakgebied.
- Meer zoekwoorden gebruiken op een natuurlijke manier.
4. Houd je website up-to-date
Google houdt van websites die regelmatig worden bijgewerkt. Controleer eens per maand of:
- Alle links nog werken.
- Je content nog up-to-date is.
- Er nieuwe pagina’s nodig zijn voor extra zoekwoorden.
Laat ons jou helpen met het verbeteren van je vindbaarheid
Het optimaliseren van je website kan een uitdaging zijn. Wil je een vliegende start maken en het werk liever uitbesteden? Bij NC-Websites staan we klaar om je te helpen, van zoektermenonderzoek tot maandelijkse zoekmachineoptimalisaties. Neem gerust contact met ons op!