Terug naar Blog
Zo bereken je de conversieratio van jouw webshop!
  • 208
01
sep

Zo bereken je de conversieratio van jouw webshop!

De conversieratio: een goede graadmeter om te bepalen hoe je webshop het doet. Maar hoe bereken je de conversieratio? En wat is eigenlijk een normaal percentage? We leggen het je uit in dit artikel!

Lees verder
Webshops

Bereken je conversieratio

Je conversieratio of conversiepercentage is het percentage bezoekers dat een aankoop in je webshop doet. Bijvoorbeeld: van iedere 100 bezoekers doen 2 mensen een bestelling. Je conversieratio is 2/100 = 2%. Voordat je begint met het aanpassen van je webshop, reken je eerst je huidige conversieratio uit. Je kunt het percentage gemakkelijk vinden in Analytics. Selecteer Conversies, Doelen, Overzicht. Vervolgens kies je je doeloptie. Afhankelijk van jouw instellingen kan die bijvoorbeeld 'bestelling geplaatst' heten. Nu zie je het conversiepercentage. 

Je kunt het conversiepercentage ook gemakkelijk zelf uitrekenen. Neem het totale aantal bezoekers van die maand en het totale aantal bestellingen. Deel het aantal bestellingen door het aantal bezoekers en je hebt jouw conversieratio van die periode!

Wat is een normaal conversiepercentage?

Hoe hoog jouw conversiepercentage zou moeten zijn is afhankelijk van veel factoren. Het ligt bijvoorbeeld aan het type product dat je verkoopt, in welke regio je zit, de tijd van het jaar en of je veel of weinig vaste klanten hebt. Het ligt er ook aan hoeveel relevante bezoekers je op je webshop weet te behalen. Wordt jouw webshop goed gevonden op de juiste zoektermen? Ben je net begonnen met Google Ads of heb je een advertentiecampagne lopen die al langere tijd geoptimaliseerd is? Het heeft allemaal invloed op jouw conversiepercentage.

Wat jouw conversiepercentage ook is, het draait vooral om de verbetering ervan. Je kunt bijvoorbeeld maandelijks je conversiepercentage berekenen en kijken of je er verbetering in ziet. Wil je echt aan de slag met het verbeteren van je conversiepercentage? Dan kunnen we je daar natuurlijk mee helpen. 

Lees ook: In 5 stappen meer conversies genereren

Randi Doddema

Online marketeer

MEER WETEN?