Terug naar Blog
SEO, SEA of allebei: alles op een rijtje
  • 608
05
mrt

SEO, SEA of allebei: alles op een rijtje

We zijn een webbouwer met enorme voorliefde voor online marketing. Vaak krijgen we de vraag wat het verschil is tussen SEO en SEA en voor welke je het beste kunt kiezen. We zetten alle voor- en nadelen op een rijtje.

Lees verder
Online Marketing

De grootste verschillen tussen SEO en SEA

Directe zichtbaarheid

Wanneer je gaat adverteren, kun je direct resultaten verwachten. Zodra je een campagne online zet, doe je mee met het spel. Met SEO is dat anders; het kan soms wel maanden duren voordat je echt goede resultaten uit je SEO-strategie haalt. 

Kosten per klik

Eén van de grootste verschillen tussen het inzetten van SEO en SEA is de kosten per klik. Voor een advertentie betaal je een bedrag per keer dat erop geklikt wordt. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de concurrentiewaarde, de advertentiekwaliteit en de kwaliteit van de landingspagina. Een klik uit de organische resultaten kost je daarentegen helemaal niets.

De plek van je vertoning

Met een advertentie sta je altijd bovenaan de zoekresultaten. In veel gevallen betekent dat dat je zichtbaarder bent dan websites in de organische resultaten. Daarentegen kiezen ook veel mensen ervoor om bewust de advertenties over te slaan. Maar ook wanneer je actief SEO inzet, garandeert dat niet altijd de eerste plek in de organische resultaten; er wordt namelijk veel geconcurreerd om de topplekken.

Langetermijnvoordelen

Wanneer je minder resources inzet voor SEA (zoals advertentiebudget of optimalisaties) zul je merken dat de resultaten teruglopen. Zet je SEO in, dan zul je juist zien dat de resultaten minder hard teruglopen. Met SEO zet je namelijk in op de lange termijn. Let wel op: hoe meer concurrentie, hoe sneller je resultaten teruglopen.

Waarom SEO én SEA inzetten voor je website?

Hogere 'share of voice'

Met SEO en SEA naast elkaar zorg je dat je je zichtbaarheid maximaliseert, doordat je website zowel organisch als met advertenties goed gevonden wordt.

SEO zorgt voor een lagere CPC

Door met SEO veel te werken aan de relevantie van de pagina verhoog je de kwaliteitsscore van je advertenties, doordat de relevantie tussen je advertentie en de landingspagina verbetert. Een hogere kwaliteitsscore zorgt voor lagere kosten per klikje.

SEA zorgt voor betere organische zichtbaarheid

Eén van de factoren voor goede organische zichtbaarheid wordt bepaald door de hoeveelheid verkeer op de betreffende landingspagina. Door SEA in te zetten, draag je automatisch bij aan het verkeer op die pagina.

 

 

Randi Doddema

Online marketeer

MEER WETEN?