Terug naar Blog
Haal meer uit social media: 8 tips voor Instagram
  • 1424
28
apr

Haal meer uit social media: 8 tips voor Instagram

Instagram is populair onder jongeren en is ontzettend interessant voor B2C. Maar ook voor zakelijk gebruik kun je Instagram inzetten. We geven je 8 tips om meer uit dit social mediakanaal te halen!

Lees verder
Online Marketing

Schakel een professioneel account in

Heb je nog een persoonlijk Instagram account? Geen paniek! Je kunt je account met een paar makkelijke stappen omzetten naar een professioneel account. Hiermee krijg je meer inzichten in de statistieken van je account. Lees hier het stappenplan voor het inschakelen van een professioneel account. 

Maak gebruik van Instagram Shopping

Heb je een webshop? Verdiep je dan eens in Instagram Shopping. Hiermee kun je producten taggen in je posts en mensen dus gemakkelijk naar je webshop leiden. 

Zet je link in de bio

Misschien heb je het wel eens geprobeerd en gemerkt: in een Instagram post kun je geen links naar je website verwerken. Natuurlijk kun je er een URL plaatsen, maar Instagram maakt er geen linkje van. Maak daarom gebruik van de 'link in bio': in je profiel kun je de link aanpassen voor je laatste post. Hiermee leid je de lezer naar je profiel én het lijkt een stuk professioneler dan een link die niet werkt. 

Gebruik je profiel voor branding

Instagram is dus ontzettend geschikt voor shopping, maar niet om bezoekers op een andere manier naar je website te leiden. En omdat we altijd benadrukken dat je website de motor van je bedrijf is, lijkt Instagram wel eens minder geschikt. Maar niets is minder waar! Instagram is namelijk een ontzettend geschikt sociaal medium om je branding of je imago te versterken. Met leuke foto's en video's van je bedrijf geef je je klanten een beter beeld van jouw onderneming.

Gebruik de juiste hashtags

Met hashtags geef je je bericht een tag mee. Wanneer we #ncwebsites toevoegen aan ons bericht en iemand volgt die hashtag, dan is de kans groter dat ons bericht op zijn of haar tijdlijn terechtkomt. Sommige hashtags zijn populairder en hebben een grote achterban, maar zijn daardoor ook een grotere uitdaging. Eigenlijk werkt het dus net zo als met SEO. Je kunt maximaal 30 hashtags toevoegen aan een bericht. Gebruik alleen relevante hashtags; die leveren relevante volgers op.

Plaats regelmatig stories

Een story heeft een ander formaat dan een gewone Instagram post en verdwijnt na 24 uur weer. Stories zijn ontzettend populair en zijn minstens zo belangrijk als het posten van gewone posts. Stories kun je daarnaast vastzetten op je profiel. Het geeft je de kans om echt een verhaal te vertellen.

Creëer meer interactie

Met interactie zorg je ervoor dat social media geen 'one-way stream' wordt, maar dat je echt over en weer communiceert met je volgers. In je posts kun je om interactie vragen door een vraag te stellen aan je volgers. Ook in de stories heb je veel interactiemogelijkheden; je kunt volgers een vraag stellen, een quiz doen, een poll instellen en een slider plaatsen. 

Plan je posts vooruit

Instagram is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Ook voor het plaatsen van posts en stories. Toch kun je normale berichten plaatsen (en zelfs inplannen) vanaf je pc. Hiervoor moet je je Instagram account koppelen aan je Facebook account. Vervolgens kun je vanuit de Creator Studio met het inplannen en plaatsen van berichten aan de slag. Dit werkt helaas (nog) niet voor stories.

Randi Doddema

Online marketeer

MEER WETEN?