Terug naar Blog
Zo voorkom je duplicate content op je website: 4 tips voor SEO
  • 459
07
dec

Zo voorkom je duplicate content op je website: 4 tips voor SEO

Misschien heb je er wel eens van gehoord, misschien is het totaal nieuw voor je: duplicate content op je website. Maar wat is het precies, waarom wil je duplicate content voorkomen en hoe kun je duplicate content voorkomen? We leggen je er alles over uit.

Lees verder
Online Marketing

Wat is duplicate content?

Duplicate content betekent eigenlijk dat er overeenkomst in content tussen twee verschillende webpagina's is. Dit kan tussen twee verschillende domeinen zijn (extern) of binnen dezelfde domeinnaam (intern). Wanneer er substantiële delen van een tekst overeenkomen, is er volgens Google sprake van duplicate content. Duplicate content ontstaat echter sneller dan je denkt en kan negatieve effecten hebben op de vindbaarheid van je webpagina.

Hoe ontstaat duplicate content?

Er zijn meerdere manieren waarop duplicate content kan ontstaan. Wanneer je teksten (grotendeels) overneemt van een andere website ontstaat er duplicate content op beide websites. Ook wanneer je woorden vervangt, zinnen wat herschrijft of stukken weghaalt is er nog steeds een grote overeenkomst. Hetzelfde geldt voor een website die jouw teksten overneemt; ook dan ontstaat er externe duplicate content op jouw website. Interne duplicate content ontstaat wanneer je grote overeenkomsten tussen teksten binnen jouw website hebt. Bijvoorbeeld omdat je verschillende SEO landingspagina's hebt, maar je teksten nauwelijks hebt herschreven. 

Een andere manier waarop duplicate content ontstaat is wanneer je meerdere domeinnamen hebt met dezelfde inhoud. Bijvoorbeeld een .nl website, maar ook een .com, .eu of .be met dezelfde teksten. 

Waarom is duplicate content schadelijk voor je SEO?

Om te bepalen waarom duplicate content schadelijk is voor je SEO, is het belangrijk om te weten hoe Google de posities van websites bepaalt. Wat ontzettend hoog in het vaandel staat, is relevantie. Wanneer jouw tekst overeenkomt met de tekst op een andere website, kun je je voorstellen dat jouw webpagina niets toevoegt aan de relevantie. Dat is de reden waarom niet-originele teksten waarschijnlijk geen goede invloed hebben op je online posities. 

Wat als iemand mijn teksten overneemt?

Ik hoor je denken: "Wat gebeurt er dan als iemand anders mijn teksten overneemt?". En dat is een goede vraag. Het klinkt namelijk heel eerlijk dat de originele tekst "voorrang" krijgt in ranking, maar in de praktijk is dat niet altijd zo. Er zijn namelijk meer factoren die bepalen welke positie een website krijgt. Denk bijvoorbeeld aan technische factoren, zoals laadsnelheid en mobiele vriendelijkheid, en autoriteit van websites, zoals het aantal backlinks. Kom je erachter dat iemand je teksten heeft overgenomen? Dan kun je het beste even contact opnemen met de website in kwestie.

Hoe voorkom je duplicate content?

1. Schrijf je teksten altijd zelf (of laat ze schrijven door een tekstschrijver). Dit is natuurlijk een beetje een no-brainer, maar de belangrijkste tip is om altijd zelf je teksten te (laten) schrijven. Het is natuurlijk heel verleidelijk om teksten (gedeeltelijk) over te nemen van een concurrent die goed presteert in Google, maar het gaat je helaas niets helpen. De kans op duplicate content is aardig verkleind wanneer je schrijft in je eigen woorden. Laat je je teksten schrijven door onze SEO tekstschrijver? Dan zit je eigenlijk altijd goed; onze tekstschrijver zorgt ervoor dat jouw teksten uniek zijn en de juiste zoekwoorden bevatten voor je vindbaarheid.

Lees ook: 7 redenen om je teksten door een tekstschrijver te laten maken

2. Zorg voor genoeg content. Maar ook wanneer je zelf teksten hebt geschreven, bestaat er nog kans dat er delen overeenkomen met andere websites. Een reden daarvoor kan zijn dat je tekst simpelweg niet lang genoeg is. Je kunt je wel voorstellen, hoe korter je tekst, hoe groter de kans dat er op het internet een zelfde (soort) tekst te vinden is. Door op iedere pagina genoeg content te schrijven, verklein je de kans dat je teksten overeenkomen met andere websites. 

Pro tip: Zorg per pagina voor minstens 250 woorden unieke inhoud. Zo verbeter je ook de vindbaarheid op je website.

3. Schrijf unieke teksten per pagina. Misschien heb je wel eens landingspagina's geschreven voor je website, om beter te worden gevonden in Google. Ook dan wil je dat je teksten zo uniek mogelijk zijn. Schrijf je landingspagina's dus altijd zelf en dupliceer niet je eigen inhoud (ook niet als je enkele woorden wijzigt).

Randi Doddema

Online marketeer

MEER WETEN?