Terug naar Blog
Call-to-actions: wat zijn CTA's en hoe zet je ze in?
  • 1444
17
jul

Call-to-actions: wat zijn CTA's en hoe zet je ze in?

Een CTA is weer zo'n marketingterm die je vaak naar het hoofd wordt geslingerd. En dat is niet voor niets! CTA's zijn ontzettend belangrijke online marketinginstrumenten en wij gaan je uitleggen waarom! Je leest in deze blog alles wat je moet weten over Call-to-Actions.

Lees verder
Online Marketing

Call-to-Action: wat is het?

Het woord zegt het eigenlijk al: een call-to-action is een oproep aan je bezoeker om een actie te ondernemen. Het is een korte leus waarin je je bezoeker vertelt wat hij moet doen. Dat klinkt een beetje gek, maar het schept heel veel duidelijkheid op je website. Je maakt het je bezoeker gemakkelijker om te doen wat hij op jouw website zou moeten doen: een offerte aanvragen, contact opnemen, een bestelling plaatsen? Je vertelt het met een CTA!

Hoe gebruik je CTA's?

Er is niet één goede call-to-action. Dat is namelijk helemaal afhankelijk van jouw website, jouw bezoeker en wat je wilt dat een bezoeker doet. Afhankelijk van jouw doelstellingen bepaal je zelf welke CTA's voor jou van belang zijn. 

Tips om te testen met CTA's

Je komt maar op 1 manier achter welke call-to-action het beste werkt voor jouw website, en dat is door het te testen. Je kunt op verschillende manieren spelen met je CTA. Denk bijvoorbeeld aan:

De vorm van je CTA

Hoe speel je in op je bezoeker? De manier waarop je je CTA omschrijft kan ervoor zorgen dat er meer bezoekers op je CTA klikken. Het voorbeeld van "Ik wil een offerte aanvragen" spreekt misschien meer tot de verbeelding dan "Offerte aanvragen". Zo zijn er verschillende vormen waarmee je je CTA kunt weergeven:

  • "Offerte aanvragen"
  • "Vraag een offerte aan"
  • "Ik wil een offerte aanvragen"

Je CTA als tekst of als knop?

Hoe ga je je CTA weergeven? Je kunt ervoor kiezen om je CTA neer te zetten als tekst, bijvoorbeeld als onderdeel van een tekst. Maar je kunt natuurlijk ook een knop op je website plaatsen. Voor welke je moet kiezen, is afhankelijk van een paar factoren. Zo kun je misschien beter kiezen voor een tekstuele CTA wanneer er nog meer CTA's op je pagina staan. Kies dan de knop voor je belangrijkste call-to-action, bijvoorbeeld. 

"Offerte aanvragen" of Offerte aanvragen

De kleur van je knop

Kies je voor een knop, dan heeft je knop natuurlijk ook een kleur. Ga je dan voor een kleur die perfect aansluit bij je huisstijl? Of kies je juist een totaal andere kleur, zodat de knop goed opvalt? Ook hiermee kun je gaan testen!

Offerte aanvragen of Offerte aanvragen 

Randi Doddema

Online marketeer

MEER WETEN?