Haal meer uit social media: 10 tips voor Facebook
Gebruik je Facebook om je onderneming bij je doelgroep onder de aandacht te brengen? Wij hebben 10 tips verzameld om meer uit Facebook te halen.

Houd het kort
Maak je Facebookbericht niet te lang! Te lange Facebookposts worden afgekapt met een "meer lezen"-knop. Zorg daarom dat je je bericht kort houdt of de belangrijkste informatie in de eerste regels plaatst.
Gebruik altijd een afbeelding
Veel berichten op social media worden door gebruikers gescanned. Het eerste wat dus opvalt is de afbeelding! Door een afbeelding bij je bericht te gebruiken valt het sneller op bij scrollende gebruikers. Om je bericht nog beter te laten presteren kun je gebruik maken van persoonlijke foto's van jezelf, je medewerkers of collega's!
Maak het persoonlijk
Zoals benoemd bij het vorige punt is het gebruiken van persoonlijke foto's een goed idee. Maar hoe kun je hier het beste gebruik van maken? Simpel, wissel het af. Plaats naast je serieuze foto's ook een paar spontane of minder serieuze foto's zoals bijvoorbeeld van een bedrijfsuitje, een normale werkdag of juist een bijzondere dag!
Gebruik een contentkalender
Met een contentkalender is er altijd wel een evenement of bijzondere dag om op in te haken!
Maak een linkpost
Ga je een linkje naar je website plaatsen? Maak dan een linkpost, zeker wanneer je zakelijk blogt. Plaats in dat geval geen afbeelding, maar alleen het linkje. Facebook haalt automatisch alle metadata (waaronder een afbeelding, indien van toepassing) uit je website naar voren. Met een linkpost wordt de hele afbeelding aanklikbaar. Handig!
Denk aan de timing
Tegenwoordig is het belangrijk om op de juiste tijden berichten te plaatsen, je volgers zitten immers niet 24/7 op social media. Via de statistieken in Facebook Business Manager kun je er achter komen wanneer je volgers het meest actief zijn. Plaats op deze tijden en je zult zien dat je berichten het goed zullen doen!
Optimaliseer je bedrijfspagina
Bekijk je bedrijfspagina eens goed (en ja, gebruik een pagina, geen profiel!). Straalt je pagina dan vertrouwen uit? Zijn al je gegevens duidelijk vermeld? Je pagina is ook je visitekaartje.
Post af en toe een video
Video's zorgen in het algemeen voor meer betrokkenheid (zoals likes, reacties en gedeelde berichten). Neem daarom af en toe de tijd om een goed filmpje in elkaar te zetten.
Tag betrokken personen of bedrijven
Ga je iets posten over een samenwerking met een bedrijf? Tag dan het bedrijf! Hiermee creëer je meer betrokkenheid en breng je jouw bedrijf onder de aandacht bij volgers van het betrokken bedrijf.
Analyseer je resultaten
De perfecte post bestaat niet. Wat wel en niet werkt voor jouw bedrijf, hangt af van je doelgroep. Door je resultaten te analyseren, kom je erachter welke soorten posts de meeste betrokkenheid opleveren. Maak gebruik van de statistieken van Facebook, maar bekijk ook zeker je Google Analytics!